donderdag 29 mei 2014

Hooikist van dekbed met kussen

Een tijdje geleden heb ik poffert gemaakt. Dit moet een paar uur op het fornuis staan. Het resultaat was zoals altijd weer heerlijk. Mijn vader noemde poffert vroeger altijd "luie wijfen kost". Nadat het beslag gemaakt is, kost het bereiden verder niet veel werk meer. Wel kost het veel tijd. 

Onze elektriciteitsmeter gaf later aan, dat het uiteindelijk best wel een duur gerecht is om te maken. We koken namelijk op inductie en niet op gas. Tegenwoordig kun je dan dus niet meer spreken van "arme lui's kost", zoals dit soort meelproducten ook wel worden genoemd.

Ik ben toen op zoek gegaan naar informatie over een hooikist. Ooit had ik daar namelijk wel eens iets over gelezen. Er is best veel over te vinden op het web, bijvoorbeeld ook op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hooikist

Voor mij werd het een uitdaging om zelf iets te gaan maken. Liefst zo eenvoudig en goedkoop mogelijk, en bij voorkeur van gebruikt materiaal.
Ik had nog een oud ontbijtlaken in de kast liggen, maar heb voor de vulling toch gekozen voor een nieuw dekbed en kussen van een goedkope woninginrichtingzaak. Dit uit hygiënisch oogpunt. Uiteindelijk heeft het project me nog geen € 12,00 gekost.


Het geheel moest om mijn grote soeppan passen. Als deze pan past, passen ook de andere pannen :-) Het ontbijtlaken was nog van mijn ouders. Dit was precies groot genoeg om een ronde hoes te maken voor het kussen en een hoes voor het dekbed dat ik eerst driedubbel heb gevouwen en vastgenaaid. Daarna was het een gepuzzel om beide onderdelen aan elkaar te naaien, maar het is gelukt.


De afzonderlijke hoezen zijn zo gemaakt, dat de vulling er eenvoudig uit te halen is. Hierdoor kan de aan elkaar genaaide hoes uitgewassen worden. 
Er was nog een klein stukje stof over om een band van te maken, waarmee de pan lekker warm ingesnoerd kan worden. 



Misschien wordt er door manlief nog wel een echte hooikist omheen gebouwd. Voor de werking is dat niet echt nodig. Het dekbed isoleert behoorlijk!

De volgende keer dat er poffert, stoofpot, soep of iets anders dat lang moet koken, op het menu staat, kan mijn nieuwe koksmaatje "hooidekbed" gebruikt worden.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten