woensdag 14 mei 2014

Terugdraaiende elektriciteitsmeter

Vandaag waren we in staat om duidelijk te zien dat onze elektriciteitsmeter terug draait. Het was best nog een regenachtige dag, met zelfs nog een hagelbui, maar we hadden ook goede zonmomenten. 

We hebben getracht een klein filmpje te maken van de terugdraaiende meter tijdens een periode van zonneschijn. Wat ziet dat er dan onwerkelijk uit. Je weet niet anders dan dat de elektriciteitsmeter altijd rechtsom draait. Zo zijn we opgegroeid. Tijdens momenten van energiebewust zijn, kijk je wel eens in de meter kast, en zie je de snelheid van de meter die normaliter altijd rechtsom draait. Als je dan bijvoorbeeld de oven aan hebt gezet, zie je duidelijk dat de meter sneller draait. Immers alles wat verwarmd, en waar een stekker aan zit, kost over het algemeen stroom.

Maar nu draait onze meter plotseling linksom. Ik zou het haast willen vergelijken met het songfestival van afgelopen zaterdag. Nee, het gaat niet om het feit dat onze Ilse en Waylon tweede zijn geworden. Maar wel om de vrouw met de baard, Conchita Wurst. Steeds wanneer ze in beeld kwam, was ik met mezelf in discussie over hetgeen ik daar nu zag. Een vrouw met een baard, of een man die in vrouwenkleding rondliep. Begrijp me niet verkeerd! Ik heb diep respect voor haar, en vind het een geweldig statement. Maar mijn hersenen konden alleen het beeld wat ik zag maar moeilijk verwerken. Het bleef nog lang op mijn netvlies. Chauvinistisch als ik ben, had ik natuurlijk liever gewild dat Common Linnits hadden gewonnen. Ik vind echter dat ze absoluut eervol tweede zijn geworden. 

Mijn vergelijk in deze gaat om het feit dat je hersenen gewend zijn dingen te interpreteren zoals ze het zien. Voor mij is een linksom draaiende elektriciteitsmeter daarom iets ongewoons, en een terugdraaiend telwerk misschien nog wel bijzonderder. De realiteit echter is, dat het is zo als het is. Regelmatig draait onze meter nu terug. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten